Happy Cat Kaoani

Thursday, May 10, 2012

My baby gone :(

"Abang, abang nampak kurus la" aku menegur abg.. abg cume menyahut "abang tertekan sebab tu makin kurus"..

sambil tu abg menuju ke arah aku, dan duduk di sebelah ku sambil menontot tv. aku bertanya lagi.. "abg sedey ke baby dah x ader"

Abg cume jawab.. "sedey sket jer, tp abg lg sedey isteri abg ni sakit." Lepas tu aku pon ckp kn abg "Ayg dah x sakit lg lah abg, hehe"

aku cume senyum jer, yup, 2 hari yang lalu aku baru saja menjalani prosedur suction and curretage di salah satu hospital Swasta di Johor. Memang lah sedey, tapi aku nak buat mcm mane.. belum lg ade rezki untuk kami menimang cahaya mata.. mujur lah kedua ibu bapa ku datang untuk memberi sokongan.. sejujurnya aku dan abg memg x tahu mcm mane nk meneruskan prosuder di hospital kerajaan.

Mulanya aku alami pendarahan sedikit. Aku beria2 mengajak abg untuk scan di klinik swasta.. tp sebelum tu, aku dah searching di internett, dan aku pasrah jer kalau ade berita buruk yg bakal aku dengari.. petang tu, selepas aje abg balik dr kerja, 1 parit raja kami rounnd cr dr prempuan di klinik swasta untuk scan. tp x de.. kami menuju ke batu Pahat, mujurlah ada.. Klinik Norliza, di sana dr Liza scan. dan die ckp, kandungan aku kosong, tiada janin.. hanya ada Kantung baby jer.. baby tak jadi seperti yang sepatutnya. die suruh aku cepat2 pergi ke hospotal untuk cuci rahim.. jd die pon memberi aku surat...

aku menunggu sampai keesokan harinya untuk ke hospital, abg cume bekerja separuh hari sj, x disangka kedua ibubapaku sampai dari Sabak Bernam.. mereka risau tentang keadaanku setelah aku memberitahu perkara tersebut sejurus pulang dr klinik.

... ibu ku menyuruh aku melakukan prosedur tersebut di hospital swasta. mujur suamiku tahu di mana adanya hospital swasta.

Sampai sahaja, kami mendaftar.. dan memilih doktor pakar untuk melakukan prosedur itu.. sekejap sahaja masa yg di ambil untuk menunggu dipanggil masuk,.. aku dan suamiku juga disertai bapaku menuju ke bilik doktor.. doktor scan rahim ku dan memeriksa.. dia menunjukkan uri kosong.. dia kata, ini anak sulung..jd rahim aku masih ketat, jd dier xkan gugur sendiri.. dr pon bg beberapa nasiihat.. aku hy dengar, walaupon aku x tumpukan sgt apa yg doktor kata... hanya ayah dan suamiku yang membuat keputusan.. kemudian ayah suruh abang ty pada umiku, umi kata buat proosedur hr ini.. kemudian dr masukkan ubat dlm rahim ku... dr suruh tunggu 3jam, dr kata bole jalan, makan semua bole... die suruh kembali ke bilik operation dlm pkol 6.45, kalu akn memulakan prosedur tu pd pukul 7

kami sekeluarga pon pergi la berjalan ke carefour..lepas tu mkn, kemudian kami bertolak ke hospital semula.. sewaktu dlm kereta..jam menunjukkan pkol 6petg, aku dah terasa sakkit2 di bhgian rahim.. memg sakit rasanya.. umi cakap..mcm tu la rs sakit nk beranak... sampai di hospital, kami tunggu sampai pkol 7, doktor masih belom dtg, aku dah x tahan menanggung sakit.. aku memegang erat2 tgn abg.. br lah nmpk kelibat doktor..beberapa minit kemudian, nurse panggil aku masuk, menyuruh aku menukar baju, seterusnya aku baring di katil, tempat untuk doktor buat operation.. di siku ku terdapattempat letak peha huu.. rasa seram sejuk pon ada..

dr kemudian suntik aku dgn jarum kecil, tujuan unntuk mengambil darahku...sakit jugk..huhu, nurse menarik perhatianku..mungkin itu tugasnya, bg pesakit leka.. kemudian doktor suntik aku pula dgn ubt bius..dan aku memndg doktor, dr suruh nurse ambil tekanan darah, mataku berpaling semula pada nurse, nurse gelak tgk tekanan drh ku yg terlalu tinggi.. die ckp aku tgh takut.. memg pon..huhu, aku diam jer la..

lepas tu aku rs lucu bila doktor cakap kt nurse yg lg satu "cepat2 ambil, nanti darah die ni terpancut" lepas tu terus terpadam..gelap, aku tertidor kerana ubt bius, walaupon aku ingin buka mata..tp aku ada terdengar bunyi bising2.. xlama lepas tu aku nampak shiling dan aku konpius..nampak lampu, sebiji mcm dlm filem.. fuhhh

aku betol2 tersedar bile nurse panggil nma aku suruh tukar katil, lpas tu aku rs aku lelap balikla... abg ckp, aku menangis beberapa kali lepas tu tertido2.. ade jugk aku terjaga pas tu aku ty kt abg, baby maner.. abg tunjuk botol.. ade cebisan2 daging dlm tu.. abg ckp, baby xde dlm tu, uri jer, dah hancur dah uri tu.. pas tu aku baring balik..abg usap2 kepala aku, mata aku..abg ckp, tido2, dah dah..pas tu aku tgk abg, mcm pent n leetih jer..

aku ty kt abg, mane umi n ayah, abg ckp, umi ayah kt bawah..aku pon ty biile bole balik..abg ckp jap lg bole la balik... abg suruh tido lg..tp x leh tido dah..xlama lepas tu, umi ayah sampai.. umi pon ckp, dah sedar dah? jom balik.. lepas tu balik lah rumahh..

No comments:

Post a Comment