Happy Cat Kaoani

Wednesday, June 22, 2011

bila manusia sudah leka dgn dunia...

Tika ini saat ini, aku terkenang keadaan manusia sekelilingku... juga termasuk aku sendiri yang terkadang alpa dan leka dengan dunia. Yang terkadang lupa dengan tercatitnya amalan buruk juga amalan baik oleh malaikat raqib dan a'tid...

Pernah x.. kiter manusia, merasa takut dan gerun dgn azab Allah terhadap dosa2 yang pernah dilakukan? pernah tak kita merasa sedih dgn pengkhianatan kita terhadap nikmat dan rahmat yg telah Allah kurniakan?

Pernah tak sesekali kiter merasa menyesal dgn perbuatan terkutuk, perbuatan maksiat, perbuatan dosa yang pernah kita lakukan dalam keadaan kita sedar? mahupun dalam keadaan kita tidak sedar?

Pernah tak sesekali kite terpikir masih islam kah aku? pabila, rukun islam kita langsung tak amik berat dan kita tinggalkan?

rukun islam:
1) mengucap 2 kalimah shahadah
2) sembahyang 5 waktu
3) berpuasa
4) menunaikan zakat
5) menunaikan haji

Kalaulah kita masih terasa diri ini islam. Kalaulah kita masih ingat dgn azab Allah. Marilah sama2 bermuhasabah diri, semoga Allah mengampunkan segala dosa2 yang lalu, semoga Dia memimpin dan memberi petunjukNya selama mana kita masih bernafas, selama kita masih hidup. Semoga kita semua di tempatkan dikalangan hamba2Nya yang beriman dan disayangiNya..amiin,

Al-fatihah untuk semua saudara islam kita yang telah meninggal dunia mahupun yg masih hidup. Semoga roh dan jasad mereka diringankan dari AzabNya(bagi yang sudah berada di alam barzakh) dan semoga mereka berada di jalan yang benar dan mendapat pengampunan dariNya(bg yang masih hidup).. jangan lupa berdoa untuk diri sendiri :), senjata bg orang mu'min itu adalah doa kepada Allah yang Esa.

No comments:

Post a Comment